De Vitale School

Op weg naar een vitale school

Soms is de fut er wel een beetje uit, de omgangsvormen sleets, de (on)mogelijkheden bekend en het oordeel klaar. Een andere keer is het juist de tijd om ruimte te verzilveren, omdat de wil er is, de ruimte en de juiste mensen. Er komt van alles op je af. Hoe sluit je je af van onnodige prikkels? Hoe kijk je met andere ogen, misschien meer waarderend, naar wat er al is? Wie reflectie toelaat kan werken aan werk met plezier. Dat vermogen versterken, dat is de uitdaging van vandaag. Vitaliteit = prestatie x energie x plezier. Met gebruik van een inspirerend werkboek, gaan we met jullie team “Op weg naar een vitale school”.

Ik heb veel met haar gespiegeld over mijn rol en optreden als schoolleider. Ik kwam écht verder door de manier waarop ze vragen stelde en kreeg voor mijn gevoel de juiste feedback.
Eric van der Wal, directeur Graaf Jan, Montfoort
De Vitale School is gebaseerd op de Creatiespiraal van Marinus Knoope

EduGroei schudt op

• Benoemen van ambitie
  • Investeren in elkaars talent
  • Aanspreken op gedrag
  • Werken aan vertrouwen
  • Samen aan de slag en doorpakken

Meer vitaliteit. Minder verzuim.

Vitaliteit ontstaat op die scholen waar leerkrachten en andere professionals invloed ervaren op hun eigen werkelijkheid. De ruimte krijgen om te leren en te ontwikkelen. En samen ambities kunnen realiseren. Niets is zo waardevol voor teams en schoolorganisaties als de vitaliteit van haar medewerkers.

In het onderwijs bestaan zorgen over de hoge werkdruk, het grote verzuim door ziekte, het gebrek aan diversiteit en de beperkte inzetbaarheid van leerkrachten. Beginnende docenten vervolgen hun loopbaan te vaak buiten het onderwijs, omdat scholen geen aantrekkelijke werkgever kunnen zijn. Er is inmiddels een groot en groeiend tekort aan leerkrachten. Het ziekteverzuim in het (vooral primaire) onderwijs is hoger dan in andere sectoren. Het aantal beschikbare invalleerkrachten is te beperkt om alle verzuim op te vangen. De Vitale School biedt daarvoor praktische oplossingen.

Onze interactieve aanpak is gericht op het samen creëren van professionele leergemeenschappen. Een vitale school vergroot het werkplezier, ieders energie, de prestaties en duurzame inzetbaarheid van docenten en ondersteunend personeel in het onderwijs. Ga mee op weg naar een vitale school!

Anders denken, beter doen

Werken aan de vitaliteit in de samenwerking op je school is een continu proces. Het is onze expertise om scholen hierin te begeleiden, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs. In het belang van leerlingen. Door de vitaliteit van bestuurders, directie, leidinggevenden, docenten en ondersteunend personeel te vergroten en te borgen.

Onze aanpak heet 'participatief': we betrekken de kennis en vaardigheden van de toezichthouders, bestuurders, managers en medewerkers in de school bij het proces van verbetering. Op een efficiënte, maar voor inspirerende en activerende manier. We maken daarbij onder andere gebruik van het speciaal voor het onderwijs ontwikkelde werkboek. Een in de praktijk beproefd hulpmiddel om met elkaar in weinig tijd veel resultaat te boeken. Juist in verandering van denken en doen.

De school is leidend in de inhoud. De professionals van De Vitale School begeleiden het verbeterproces. We luisteren kritisch. Stellen ook ongemakkelijke vragen. Organiseren tegenspraak. Geven feedback en feedforward. Houden onverwacht een spiegel voor. We dagen uit om meer succes met minder stress te realiseren. Confronteren als het echt nodig is. Om tot de kern van het probleem te komen. We bieden specifieke hulpmiddelen en verdiepende oefeningen om het team te versterken. Of het proces te versnellen.

We ontwerpen graag samen een passend verbetertraject voor jouw bestuur, team of school. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we nemen contact met je op.

Een boek dat werkt!

Wat maakt jou vitaal? Hoe vitaal zijn je collega's? Wanneer is je school een vitale organisatie? Het werkboek 'Op weg naar een vitale school' helpt bestuurders, directie, docenten en ondersteunende professionals om stap voor stap de vitaliteit van zichzelf en het geheel te verbeteren.

Het is een praktisch werkboek speciaal gericht op onderwijsorganisaties. Vol met inspirerende teksten, gedichten, quotes, foto's. En met praktische vragen, opdrachten en oefeningen die vlot merkbaar resultaat bieden. Een werkboek waar je direct samen met je collega's mee aan de slag kunt gaan.

De Vitale School heeft een praktisch werkboek

Verbetertraject starten

Het werkboek ‘Op weg naar een vitale school’ is bedoeld als hulpmiddel voor alle betrokkenen in het verbetertraject in de schoolorganisatie. Ook leent de stapsgewijze aanpak zich uitstekend voor een inspirerende presentatie, workshop, teamdag of bestuursretraite.

Vitaliteit in zes stappen

Het werkboek is net als het verbetertraject ingedeeld in zes hoofdstukken. Het bijzondere van het werkboek is dat het geen begin en geen einde heeft. De hoofdstukken zijn gebaseerd op de stappen uit de Creatiespiraal van Marinus Knoope; de natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid.

Uitgangspunten

Het verbetertraject en het werkboek ‘Op weg naar een vitale school’ zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

• Vitale mensen creëren sterke teams en gezonde organisaties.

• Ieder mens heeft de potentie om te creëren wat hij werkelijk wenst.
  • Wensen zijn voorgevoelens van dat wat je daadwerkelijk kan realiseren (Goethe).
  • ‘Wensen realiseren’ is effectiever dan ‘zorgen maken’.
  • Als jij niet weet wat je werkelijk wenst, verzint een ander wel wat...